تلفن:03136612866
موبایل:09132165439
ایمیل:info@narimanedu.ir
خبرهای سامانه درسی نریمان
  • جعفر فیضی راد
  • 1400/12/15
  • 129

اضطراب چیست ؟

اضطراب چیست ؟

اضطراب چیست ؟
اضطراب احساس ناخوشی است که تو در جواب شرایط فشارآور و تهدید کننده میدی.
به گفته روانشناسان اضطراب می تواند خفیف یا شدید باشد
که در نوع شدیدش فرد دچار نگرانی،احساس ترس ، مشکل در تمرکز،بی قراری، اختلالات در خواب و خستگی می شود. به طور طبیعی اضطراب گذراست، ولی هر گاه مدت زمان طولانی دوام یابد یا در غیاب فشار روانی یا تهدید روی دهد، آنگاه باید بیماری تلقی شود . به زبان ساده تر اضطراب همه چیز های خوب را بد می کنه (متخصص خراب کردنه)
ریشه اصلی چیست و علت های آن چیست؟!
- وراثت (در زمینه اول)
-اضطراب هستی( درباره مرگ- تنهایی- شک)
-اضطراب اخلاقی( ترس از وجدان)
-اضطراب نادانی( کاری رو خراب کردین)
- اضطراب عصبی( وجودتان پر از تنفر است)
- اتفاقاتی که در زندگی رخ داده(مرگ مادر- بیماری افراد خانواده و ..)

نشانه های اضطراب بر بعد جسمانی و فیزیکی انسان:
-خشکی دهان
-سرخ شدن
-سرگیجه و سر درد
-افزایش ضربان قلب و مشکلات قلبی
-لرزش دست‌ها
-عرق کردن کف دست
-رنگ پریدگی و ضعف سیستم ایمنی بدن
-احساس درد در قفسه سینه و مشکلات تنفسی
-ساییدن دندان ها به هم
-مشکلات گوارشی

نشانه های اضطراب پنهان
- زیاد معذرت خواهی می کنین و در صحبت ها خودتون رو ضعیف میدونین، حس می کنین لیاقت خیلی چیزارو ندارین.
- افکار منفی زیادی دارین، تمرکز کردن براتون سخت و دشواره
- به راحتی ناراحت یا تحریک میشین،نواسانات عاطفی زیاد و سریع آشفته شدن می تونه از نشانه های اضطراب باشه.
-  وقتی کسی با صدای بلند جواب شمارو میده یا فریاد میزنه، آشفته میشید.
- در تصمیم گیری ها همیشه مردد میشین و قاطع نیستین، حتی در انتخاب ساده ترین موارد هم دچار مشکل میشین و از تصمیم گیری راجب چیزی می ترسید چون فکر می کنید اشتباهه و دیگران به خاطرش شما رو سرزنش می کنند.
- هر چیز غیر منتظره ای شمارو وحشت زده می کند، یه تماس از شماره ناشناس ، یه پیام از سمت فردی که او را نمی شناسید شمارو وحشت زده می کنه چون همیشه سعی می کنین  همه چیز تحت کنترل شما باشه.
- دوست ندارین رو در رو با افراد صحبت کنین، برقراری ارتباط چشمی موقع حرف زدن  و نگاه کردن به صورت افراد برایتان دشوار است.

اضطراب شبانه
همه انسان ها کش مکش بی خوابی رو در زندگیشون تجربه کردند و عدم کنترل اضطراب باعث مختل شدن خواب شبانه ما می شود .
برای داشتن خواب شبانه بدون اضطراب و با آرامش باید با روش های مختلف به خواب عالی و بدون استرس برسید:
-حتما 1 الی 2 ساعت قبل از خواب، ریلکس کنید و آرامش داشته باشید.
مانند منابع دیگر کافئین مثل شکلات و چای را هم در نظر بگیرید.جایگزینی آنها با آب، چای گیاهی و قهوه گیاهی هم مناسب است مطالعه، تمرین یوگا آرام، حمام و یا صحبت کردن با اعضای خانه
-از ظهر به بعد، کافئین مصرف نکنید.
منابع دیگر کافئین مثل شکلات و چای را هم در نظر بگیرید.جایگزینی آنها با آب، چای گیاهی و قهوه گیاهی هم مناسب است.
-همراه با شام یک مواد غذایی خواب آور بخورید.مانند پروتئین های با کیفیت و کربوهیدرات ها
-از 10:30 شب به بعد چراغها را کم و یا حتی خاموش کنید.بیشترین فرم احیا کننده خواب بین 10 تا 2 صبح رخ می دهد.
-دوش بگیرید.به مدت ۲۰ دقیقه حمام کنید.
اضطراب در دوران کنکور
در حوزه آسیب شناسی، علت اضطراب کنکور ناشی از عوامل خانوادگی، آموزشگاهی، شخصیتی و تحصیلی می باشد. از جمله ی آنها عدم آمادگی کافی و عوامل آموزشگاهی از جمله سیستم آموزشگاه ها و معلمان می باشد که می توانند تاثیر زیادی در  عملکرد شخص در امتحان داشته باشند،
همچنین یکی دیگر از عللت های اضطراب کنکور، تجربیات منفی قبلی می باشد.
گاهی هم علت خانوادگی همچون انتظارات بیش از حد والدین، تنبیه، سرزنش، تهدید و عدم ارائه ی تقویت مناسب و مقایسه های نابجا از سمت آنان و انتقال این پیام که همین امسال فرصت داری!  کلی هزینه کرده ایم و .... از علت های  اضطراب کنکور می باشند. گاهی هم خود والدین آنقدر مضطرب می شوند که نقش والدین و دانش آموزان تغییر می کند.

راه‌کارهای رهایی از اضطراب زمان کنکور
-ایجاد محیطی ارام و به دور از تشنج
-تنظیم برنامه خواب و استراحت
-مدیریت زمان
-پرهیز از کاهش تغذیه
-تحرک و فعالیت
-خودداری از فشرده خوانی
-داشتن تصور ذهني مثبت از خود
-خودداری از اضطرابهای متفرقه
-آماده شدن براي آزمون
!!چیزهایی که اضطراب رو بدتر می کنه:
- جستجوی علائم گوگل
- تحرک بدنی ناکافی
- حذف وعده های غذایی
- مصرف الکل
- نبود هوای تازه
- چک کردن ۲۴ ساعته فضای مجازی
- نخوردن آب کافی
- به اندازه کافی نخوابیدن
- خوردن غذاهای فست فودی
- خوردن بیش از حد شیرینیجات

راهکار های مقابله با اضطراب:
- پیاده روی یا انجام تمرینات یوگا به مدت ۱۵ دقیقه
- یادداشت کردن افکار
-تمرین تمرکز و تنفس عمیق به مدت ۵ دقیقه
-انجام مدیتیشن یا مراقبه روزانه
- تغذیه مناسب و استفاده از مکمل های غذایی (بهار نارنج - گل گاوزبان- چای سبز و...)
- رفتار درمانی شناختیCBT( جلسات روان درمانی که با متد رفتار درمانی شناختی برگزار می شود)
- مشورت با پزشک و دارو درمانی

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند